20 april 2016

PERSBERICHT HET KLIMAAT DOET DE ECONOMIE DRAAIEN

CLEANTECH COMMUNITY LIMBURG PRESENTEERT

“HET KLIMAAT DOET DE ECONOMIE DRAAIEN”

OP DONDERDAG 21 APRIL 2016

Houthalen-Helchteren 19.04.2016 – Op donderdag 21 april 2016, twee dagen na de eerste Vlaamse Klimaattop in Brussel en op de vooravond van de Internationale Dag van de Aarde, organiseert Cleantech Community Limburg een event voor Limburgse bedrijven over hoe het klimaat hun business beter kan doen draaien. Met getuigenissen van Ignace Schops (directeur Regionaal Landschap Hoge Kempen), Jill Peeters (VTM), Stefan Lodeweyckx (ENERVALIS) en Joep Kempen (TEAM CYCLIS), worden goede voorbeelden opgevoerd.

Cleantech Community Limburg

De voorbije decennia had het debat over economie en ecologie vaak een negatieve bijklank bij ondernemers; het “milieu” en bij uitbreiding het “klimaat” zou bedrijven afremmen en (over)reguleren. Maar de laatste jaren is duidelijk dat de zorg voor het klimaat ook een kenniseconomie, nieuwe diensten, materialen en producten kan opleveren.

In Houthalen-Helchteren is GreenVille – “center of cleantech” – gevestigd. Met steun van de provincie Limburg en LSM organiseert GreenVille sinds 2013 “Cleantech Community Limburg”. Hierbij worden inspirerende sprekers uitgenodigd om bedrijven, kennisinstellingen en eigenlijk alle geïnteresseerden te inspireren met goede voorbeelden. Ditmaal staat het klimaat centraal.

Symbolische datum

En de datum van de lezing op 21 april is perfect gekozen. Op 19 april vindt de eerste Vlaamse Klimaattop plaats en kondigt de Vlaamse regering aan om 300 miljoen euro extra vrij te maken voor klimaat in de periode 2016-2019. Op 22 april is jaarlijks de “Internationale Dag van de Aarde” en vanaf die dag worden dit jaar in New York de klimaatakkoorden van Parijs ter ondertekening aangeboden. Dit akkoord wordt van kracht als 55 landen die samen 55% van alle emissies vertegenwoordigen getekend hebben.

Programma Cleantech Community Limburg 21 april

19:00     Onthaal: Alain Yzermans, voorzitter GreenVille

19:10     Videoboodschap Jill Peeters – VTM weervrouw, klimaatdeskundige en auteur

19:20     Het klimaatakkoord van Parijs door Ignace Schops

20:20     Voorstelling cases: ENERVALIS door Stefan Lodeweyckx en TEAM CYCLIS door Joep Kempen

20:50     Slotwoord

21:00     Netwerkdrink

Praktisch

Donderdag 21 april van 19u-21u

Universiteit Hasselt | Campus Hasselt (Oude Gevangenis)

Martelarenlaan 42 | B-3500 Hasselt

Inschrijven is gratis maar noodzakelijk voor een goede organisatie.

Zie http://www.greenville.be/en/node/4304

<einde persbericht>